Innovatie & Creativiteit

In bijna alle organisaties vindt innovatie plaats via de stappen die in de hieronder weergegeven ‘innovatietrechter’ zijn weergegeven.

Van de honderden ideeën blijven slechts een aantal succesvolle over. Belangrijk is het continue blijven vullen van de trechter. Medewerkers en klanten vormen natuurlijk een belangrijke bron van ideeën. Ook zie je veel allianties die tot innovaties komen. Denk bijvoorbeeld aan Philips en Douwe Egberts.

Ideeën genereren
Marc Borgers kan u helpen de beste ideeën uit uw medewerkers, klanten en andere belanghebbende naar boven te krijgen. Iedereen kan creatief zijn, alleen moeten sommige mensen wat gestimuleerd worden.
Marc is moderator geweest van brainstorms oa. bij de ANWB en Postbank. Aan het einde van de brainstormsessie heeft u honderden gegroepeerde en deels uitgewerkte concepten. Stuur een e-mail of bel voor een afspraak als u meer informatie over begeleiding van brainstorms wil ontvangen

Checklist
Naast het genereren van ideeën is van belang dat toekomstig succesvolle ideeën zo effectief mogelijk worden herkend zonder dat er goede ideeën afvallen. Maar ook zonder dat er te veel geld wordt besteed aan de mindere concepten. Want hoe verder een idee in de innovatietrechter komt, hoe meer kosten er worden gemaakt.
Om een beter beeld te krijgen over de ‘kans op succes’ van innovatieconcepten heb ik in de loop der tijd een checklist ontwikkeld. Een checklist gebaseerd op innovatietrajecten oa. bij ANWB, Belastingdienst, TPG Post, KPN Telecom en andere bedrijven. Het voordeel van de checklist is dat hij in elke fase in de innovatietrechter gebruikt kan worden.

Bij de 1e beoordeling van de ideeën biedt de checklist een nuttige kapstok om prioriteiten te kunnen stellen en de beste concepten te selecteren. Dit geldt ook voor het aanscherpen van het concept en de uiteindelijke keuze te gaan investeren in een marktonderzoek. Bij iedere volgende stap wordt het inzicht steeds diepgaander.

De checklist is een uitwerking van de volgende aspecten:

1. Toegevoegde waarde voor de klant
2. Grootte van en de relatie met de potentiële doelgroep
3. Prijsniveau
4. Omzetpotentieel product/dienst
5. Verwachte investering
6. Is de eigen organisatie in staat het product, d